Emoties voelen

Emoties gaan voelen kan lastig zijn. Misschien zit je voor je gevoel 'op slot' of zit er iets dwars, maar kom je er niet goed bij. Wat ik je wil aanreiken is dat gaan voelen wat er in je leeft niet altijd hoeft door ervoor te gaan zitten en voelen - als jou dat in het moment niet helpt om te gaan verbinden met een gevoel.

Mogelijk ben jij wel iemand die gemakkelijker emoties voelt door met iemand te delen wat er in je omgaat. Zo kan de verbinding met de ander een (eerste) ingang zijn naar de verbinding met jezelf in het voelen. Daarbij kan het delen je ook ondersteunen om iets vanuit andere, mogelijk meer liefdevolle, ogen te bekijken voor het ervaren van zelf compassie of om iets te plaatsen binnen een breder kader.

Of misschien ga jij wel voelen als je gaat bewegen.
Fysieke beweging kan ons emotioneel in beweging brengen en naar de oppervlakte halen wat er onderliggend, onbewust, mijmerend of zeurend aanwezig is. Dat kan zijn van een intuïtieve, zachte of juist felle beweging op muziek tot stevig doorstappen of rennen en verbinden met... irritatie, frustratie, boosheid?

Zo kan het zomaar zijn dat ik tijdens het fietsen een traantje wegpink. Dat komt, geheel vanzelf, en gaat ook weer. Veelal pas als ik de tranen voel, dat ik me bewust realiseer 'er is verdriet', van mij of van een ander opgepikt - dat maakt niet uit en dat voelt helemaal oké, fijn zelfs.

Of misschien ga jij wel voelen als je gaat schrijven, zonder te hoeven nadenken over de inhoud.
Of middels hardop zingen om zo stem te geven aan je eigen verhaal.
Of door op de grond te gaan liggen en te luisteren naar muziek.

Probeer maar eens verschillende ingangen uit om te ontdekken wat jou helpt om te gaan voelen.

Maartje Stroeken