Yin versus Yang

Hieronder een verheldering over het verschil tussen yin en yang, wat het betekent wanneer we deze termen toepassen in de yoga én een biologische verklaring waarom yin yoga je fysieke souplesse verhoogt (ook wanneer je bijvoorbeeld na langdurige yang yoga beoefening/ beweging hierin een grens hebt bereikt).

 

Yin versus Yang

De termen yin en yang komen uit de traditionele Chinese geneeskunde en vinden hun oorsprong 3000 jaar voor Christus.

Yin en yang zijn elkaar aanvullende en relatieve begrippen.
Ze verhouden zich respectievelijk tot elkaar zoals: donker versus licht, aarde versus hemel, rustig versus actief, vrouwelijk versus mannelijk, rechts versus links, de maan versus de zon, koud versus warm, water versus vuur, dieper gelegen versus aan de oppervlakte en mysterieus versus zichtbaar.

Het zijn ‘relatieve’ begrippen aangezien niets in zichzelf ‘absoluut’ yin of yang is; beiden staan in verhouding tot elkaar.
Water is bijvoorbeeld meer yin dan vuur. Koud water is meer yin dan lauw water, maar lauw water is weer meer yin dan heet water.

Het absolute midden dat we niet kunnen kennen/ het universum wordt de 'dao' genoemd.
De termen yin en yang worden vervolgens gebruikt om aan te duiden in welke richting iets van het midden af beweegt (bijv. kouder of warmer).

 

Yin en yang yoga

De begrippen yin en yang kunnen we ook gebruiken voor yoga en we spreken dan over yin yoga en yang yoga.

Zowel yin als yang yoga (of andere vormen van beweging) zijn een essentieel onderdeel van ons leven. Rust is immers essentieel voor herstel na een fysieke activiteit, terwijl beweging na rust onmisbaar is voor onze gezondheid. Het gaat om (een bewegende ;-)) balans.

En zoals niets in zichzelf absoluut yin of yang is, geldt dat ook voor fysieke activiteit en specifiek voor yoga. Een yin houding die we gedurende langere tijd aanhouden is meer yin dan een serie van yang yoga houdingen die we doorlopen in de zonnegroet. Echter, ook in een yin houding is er een yang kwaliteit aanwezig, namelijk de beweging van de ademhaling. En evenzo kan de ademhaling een aandacht- en rustpunt zijn (yin) in een serie van yang houdingen.

Ook yin en yang yoga zijn dus relatieve begrippen afhankelijk van waar we de aandacht op richten en de toepassing of manier van bewegen.

 

Yin en yang weefsels

Naast een benaming voor een manier van bewegen, kunnen we de termen yin en yang ook gebruiken voor specifieke biologische weefsels.
Hieronder een toelichting over wat dit betekent voor de yoga.

Yin poses houden we langere tijd in eenzelfde positie aan (3 – 20 min.), zodat de dieper gelegen, zogenaamde ‘yin’ bindweefsels gestimuleerd worden: de pezen (welke spieren verbinden met botten) en de gewrichtsbanden (welke botten verbinden met elkaar in een gewricht). Dit in tegenstelling tot yang yoga of andere actievere vormen van beweging zoals wandelen, dansen, hardlopen, zwemmen welke primair inwerken op de spieren oftewel het zogenaamde ‘yang’ weefsel.

Zouden we in een yin houding gaan bewegen, dan zou de energie naar de spieren gaan en gaat de yin beoefening voorbij aan z’n intentie.

 

Waarom yin yoga beoefenen?

Onze fysieke souplesse en flexibiliteit is van verschillende factoren afhankelijk.

Zo heeft iedereen een eigen natuurlijke en biologisch anatomisch bepaalde maximale bewegingsvrijheid als grens die je zou kunnen bereiken.
Deze maximale bewegingsvrijheid kan door verschillende factoren beïnvloed en ingeperkt worden, zoals leefstijl, voedingswijze, leeftijd, pijn, ziekte.

Kijken we specifiek naar de biologische weefsels dan wordt onze totale souplesse en flexibiliteit met name ingeperkt door 1) bindweefsel en 2) spierweefsel.
De spieren kunnen we verlengen en versterken met yang yoga (of andere vormen van beweging), terwijl we de gewrichten meer kunnen openen met yin yoga door het stimuleren van de pezen en gewrichtsbanden. Spieren zijn als het ware meer elastisch (dat veert) en de pezen en gewrichtsbanden zijn meer plastisch (niet verend maar buigbaar).
Beide weefsels vragen dan ook elk om een andere en aanvullende manier van yoga beoefening. Een maximale bewegingsvrijheid op enig moment bereikt met yang yoga kan daarbij door regelmatige yin yoga beoefening worden verbreed én andersom, binnen de grenzen van jouw natuurlijke maximale bewegingsvrijheid.

Naast deze biologische voordelen zijn er natuurlijk tal van andere, mentale, energetische en emotionele voordelen om yin yoga te beoefenen.
Daarover later wellicht meer.

Of ervaar het zelf in een yin (groeps-)sessie ;-).

Maartje Stroeken