live meditaties

Opgenomen tijdens trainingen & sessies.

Deze meditaties zijn door mij aangereikt vanuit afstemming. Dat betekent dat ze vorm krijgen in het moment, waarbij ik aanreik & benoem wat er aandacht mag krijgen vanuit een invoelen bij de mensen die aanwezig zijn en/of rond een bepaald thema.
Soms zul je daarbij een bepaalde structuur herkennen zoals je dat gewend bent vanuit een trainingsprogramma.

Nieuwe meditaties komen vanaf nu bovenaan.
Waarom lastig doen als het handiger kan ;-)

 
 

De Bodyscan als aandachtsoefeningen nodigt uit tot bewust aanwezig Zijn in je lichaam. Je kunt de Bodyscan ook toepassen als ontspanningsoefening, bijvoorbeeld bij moeite om in te slapen.

Een zit meditatie waarin we de aandacht brengen bij respectievelijk de ademhaling en het lichaam als ingangen voor bewustzijn in het hier & nu.

De compassionele aanrakingsoefening is een zit meditatie als uitnodiging om liefdevolle, vriendelijke en zorgzame aandacht te brengen in de aanraking met verschillende delen van je lichaam.
Gebaseerd op de “Compassionate touch meditation” ontwikkeld door Jan Chozen Bays & Char Wilkens.

Hier ervaar je een compassionele bodyscan: een reis door je lichaam met het brengen van zachte, milde en vriendelijke aandacht van de voeten tot aan de kruin van je hoofd.

Mindful eten oefening met iets lekkers: voelen, zien, ruiken, luisteren & proeven.

Staan als een berg is een visualisatie meditatie om krachtig en stevig te staan te midden van lastige emoties.

Deze meditatie nodigt uit om je gevoelsstaat op te merken in je lichaam zoals je de staat van het weer leest op een barometer.

Transformeren is een meditatie met handvatten om vanuit Bewustzijn in het Hart aanwezig te zijn met iets wat lastig is in je ervaring. Ervaar zo de eeuwenoude alchemie waarin metaal wordt omgezet naar goud: van lijden naar Bewustzijn/ ruimte.

Afstemmen en een vergrootglas leggen op het onderscheid tussen de stem van het ego en ‘de stem’ van het Hart. Zo creëer je ruimte voor het Weten als vanzelf en moeiteloos aanwezig in het Hart.

Jezelf toestaan om te Zijn met onrust in gedachten en/of fysieke onrust en te verbinden met de ruimte van het Hart wat elke ervaring omhelst.

Bewustzijn van dat wat komt & gaat in je ervaring en verbinden met dat wat IS en blijft onder: het Bewustzijn/ Hart waarmee je alles ervaart.

De beweging maken van ego gedreven naar Hart gedragen in bewustzijn, daarbij ’t voelen in het lichaam als Hartopener.

Van ego/ zelfkritiek naar vertrouwen al aanwezig in het Hart met als brug het aanschouwen en doorvoelen van je ervaring.

Zicht brengen naar wat de verbinding met je lichaam bij momenten lastig maakt – waarna je dat alles en je lichaam omhult met liefdevolle aandacht.

 Aandacht bij luisteren naar geluiden & openen van het Hart.

Aandacht bij de ademhaling als Hartopener.

Het lichaam als Hartopener ervaren.

Je ervaring toelaten zoals het zich aandient in dit moment.

Liefde ervaren in en voor jezelf, vrij van goed of fout.

Een 3 min. meditatie om jezelf te aarden.

Verbinden met het Bewustzijn vanuit het Hart - altijd dragend aanwezig op de achtergrond (voelbaar of niet).

‘Laten dragen’ is een liggende meditatie waarbij je de aandacht brengt in het lichaam en naar het contact dat je lichaam maakt met de ondergrond: ter ondersteuning in dat wat je ervaart nu.

Met de aandacht bij de zintuigen als basis en Hartopener aandacht voor moeiteloosheid in de shift van doen naar eenvoudig Zijn met je ervaring.

Verbinden met de Liefde in en voor jezelf, wat alles omhelst.

Pauzeren en de aandacht brengen naar 1. gedachten en gevoelens (in je lichaam), 2. de focus brengen bij de ademhaling en 3. de aandacht verruimen, het gehele lichaam voelen ademen en bewust zijn van de ruimte waarin je bent.

Herkennen wat het verstand te vertellen heeft en de aandacht verplaatsen naar ’t doorvoelen van wat aanwezig is.

Van ‘wegvliegen’ in gedachten naar met de aandacht landen in het hier & nu.

Dat wat je bezighoudt herleiden tot een gedachte/ overtuiging/ gebeurtenis eraan vooraf gegaan.

In deze meditatie voorbeelden als uitnodiging om op jouw manier te aarden en jezelf liefdevol te omarmen in wat zich aandient in de ervaring.

Visualisatie meditatie die uitnodigt te verbinden met de kwaliteiten vanuit je Hart.

Waar sta je op dit moment in je leven? Waar wil je naartoe? Wat zegt je diepere zelf/ Ziel?

Verbinden met (zelf-)compassie in je Hart.

Een (eerste) aandachtsoefening met een zachte focus op de ademhaling.

Afstemmen op je Hart dat spreekt via je lichaam.

Bewust Zijn van de ademhaling, het lichaam en gedachten, met een milde innerlijke houding.

Via de ademhaling Levensenergie opnemen en opladen.

Stilstaan bij wat je denkt & voelt en je ervaring toelaten in je Hart.

Zorgzame en vriendelijke aandacht brengen naar de aanraking van je handen met verschillende delen van je lichaam.
Gebaseerd op de “Compassionate touch meditation” ontwikkeld door Jan Chozen Bays & Char Wilkens.

Hartaanreikingen toepassen voor het doorzien van overtuigingen en voelen van emoties.

Afstemmen op de stem van je Hart bij een vraag/ iets wat je bezighoudt.